Hvorfor det er bra å skrive 3 ting vi er takknemlige for..

gratitudehowto

ENDELIG! Så kom utfordringen  som jeg har ventet på og som egentlig jeg har gjort i mange år uavhengig av takknemlighetsbølgen på FB. Ja, jeg prater om utfordringen som mange av oss har fått med skrive tre ting hva vi er takknemlige for.

Uavhengig av Facebook-aksjonen så har jeg faktisk skrevet takknemlighetsdagbok omtrent daglig i mange år. Altfor mange av oss går rundt går rundt og bekymrer oss for det som kan gå galt eller stresser for ting vi ikke har fått gjort.

Gjennom arbeidet med positiv psykologi har jeg blant annet lært å sette pris på det som går bra i livet for oss selv og andre mennesker. Jeg er et skrivende menneske og går alltid rundt med en penn og en skrivebok i veska. Og ved senga mi ligger det en haug med takknemlighetsdagbøker.

Jeg pleier alltid å sette av noen minutter før jeg sovner til å reflektere litt rundt hva som faktisk har gått bra i løpet av dagen og skriver ned minst tre ting. Innimellom blar jeg i den oransje takknemlighetsdagboken og ser alt som har gått bra og fylles med glede. Av og til kan det være jeg tenker tilbake på den siste uke eller år tilbake og skriver ned små fortellinger om mennesker som har betydd noe for meg eller som har gjort noe spesielt for meg og min familie som jeg setter stor pris på.

Det er professor Martin E. P. Seligman, en av pionerene innen forskning på lykke, velvære og positiv psykologi som første gang introduserte meg til dette med å skrive ned 3 ting som har gått bra i løpet av dagen for å øke livstilfredshet og blidgjøre dine minner om fortiden. Du kan i denne You Tube videoen se han snakke om hvorfor dette er bra for oss: https://www.youtube.com/watch?v=RT2vKMyIQwc

Ifølge flere psykologer og forskere jeg har møtt igjennom de årene jeg har vært medlem av IPPA gir denne enkle øvelsen med å skrive tre ting man er takknemlig forskningsmessige resultater. I en undersøkelse bad de flere tusen mennesker skrive ned 3 ting hver dag de var takknemlig for hver dag i 3 uker. Etter 3 uker viste det seg at 80 prosent av dem som hadde gjort øvelsen hadde en markant forbedret livskvalitet.

Jeg hadde en times møte med Martin Seligman i 2011

Jeg hadde en times møte med Martin Seligman i 2011

En av de som har snakket om dette på internasjonale kongresser jeg har deltatt på er Sonja Lyubormirsky.  I boka «The How of Happiness» som er i bokhylla mi her hjemme utfordrer hun leserne til å gjøre nettopp denne øvelsen. I motsetning til mange andre selvhjelpsbøker er Sonjas bok basert på vitenskapelig empiri, det vil si at det som står i denne boka er vitenskapelig bevist at funker.

Selv har jeg testet dette ut i mange år gjennom å skrive takknemlighetsdagbok for meg selv men som jeg også av og til deler på sosiale medier. Blant annet har jeg vært takknemlig for at jeg har fått lov til å jobbe med Anette Aarsland med boka Pusten som vi nå reiser land og strand med.

Jeg er også veldig takknemlig for at jeg nå får samarbeide med Kari Uglem som driver How2.no om en ny bok om løping som skal utgis på Aschehoug i 2015.

kariopslag
Samtidig som at jeg er takknemlig for all kjærligheten jeg kan gi og også får fra gode venner og min nærmeste familie.

Jeg er også utrolig takknemlig for at jeg får brukt hele min kompetanse gjennom ulike roller i hverdagen både som grunder, journalist og forfatter.

Dette skriver jeg hver dag inn i min lille oransje takknemlighetsdagbok ved senga. Så hender det jeg deler dette også på sosiale medier.
SHARE
En venninne av meg fra Trøndelag fikk litt pepper her om dagen fordi det var noen som mente hun skrev altfor mange positive FB-statuser. Jeg forsvarte henne og roste henne for å få meg i godt humør. For det er nemlig slik at også sosiale medier, akkurat som i det virkelige liv, så blir vi påvirket av hva folk sier og oppfører seg.

I siste bladet av I Form leste jeg om en fersk analyse av en milliard Facebookbrukere gjennom tre år utført at Professor James Fowler fra Universitetet i California som viser at  en negativ kommentar på facebook fører til flere sure statusoppdateringer blant vennene. Heldigvis slo undersøkelsen fast at også godt humør på nettet smitter.
Jeg mener ikke at vi hele tiden skal skrive solskinnshistorier som ikke henger sammen med virkeligheten, men det går faktisk an å finne noe og være takknemlig for hver eneste dag.

Dagboken som jeg har skrevet de siste årene er langt mer lystig enn dagbøkene fra barne og ungdomsåra. Ved å skrive hva jeg er takknemlig for,  blir jeg glad både av å skrive det ned men også å lese det igjen mange år etterpå.
Jeg har utfordret flere av mine venner til å skrive takknemlighetsdagbok hver dag ut denne uka, men egentlig håper jeg at de fortsetter også etterpå.

For det å vise takknemlighet er bra for både oss selv og for de andre menneskene i våre liv. Å sette ord på de gode følelsene gjør noe med oss. For meg har kunnskap om positiv psykologien økt min livskvalitet. Nå håper jeg også at jeg kan videreformidle dette slik at andre også kan dra nytte av det jeg lærer.

Nylig leverte jeg psykologi-oppgaven min til Universitetet i Oslo i forbindelse med et studie i høst. Det var professor Antonella Delle Fave fra Italia som skulle vurdere oppgaven og hun er kjent for å være ekstra streng.

Professor Antonella Delle Fave har vært IPPA-president. Jeg har besøkt henne i Milano!

Professor Antonella Delle Fave har vært IPPA-president. Jeg har besøkt henne i Milano!

Da Tron Torneby fra universitetet kontaktet meg med beskjed om at jeg hadde bestått i forrige uke, trillet tårene. jeg var ganske trygg på tema om hvordan vi kan navigere via flow og clicking i 24/7-samfunnet men for meg var det utfordrende å skrive på akademisk engelsk i APA-stil.
Tusen takk til Lars Nyheim som støttet meg i innspurten.
For de som er interessert i hva jeg har skrevet, så er det bare å ta kontakt. Ellers så skal jeg også ha en poster om dette på 2014 European Conference on Positive Psychology (ECPP)i Amsterdam. Min kollega Edith Karlsen skal hjelpe meg å lage en poster til dette formålet. Jeg er så takknemlig over å ha så mange flotte mennesker rundt meg.

På ECPP-kongressen gleder jeg meg til å møte igjen både Lars Nyheim, min islandske venninne  Gudrun Snorradottir, Mihaly Csiksenthimaly (flowteoriens far) Antonella Delle Fave, professor Manami Ozaki, som er ekspert på posttraumatisk vekst og mange flere interessante mennesker.

Min poster har tittelen: Other People Matters!

The Beatles fortalte oss at vi alle trenger kjærlighet. Positiv psykologi forteller oss hvorfor. For meg er det andre mennesker som gjelder for at jeg skal føle meg glad.
Det som betyr mest er forholdet til venner, naboer, kollegaer, familiemedlemmer og kjærester. Andre mennesker betyr mest eller for å si det med den nylig avdøde  kjente psykologen Chris Peterson:

Other people matter. And we are all other people to someone else!gratitudehowto

About Flownina

Forfatter, foreleser, motivatior, inspirator, møte og debattleder og mor til 3
Bookmark the permalink.

One Comment

  1. Pingback: Takknemlighet! | Min tenketank

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>